3. 10.
2013

Tragická nehoda.

Vestec 1.10.2013 / Nehoda s tragickými následky se
odehrála v úterý večer nedaleko Vestce. Cyklista zemřel po střetu s
osobním autem. Muži již záchranáři nedokázali pomoci, svým zraněním podlehl na místě.


Nehoda se stala večer krátce po devatenácté hodině.  Řidič až poté co po nárazu zastavil teprve  zjistil,  že na zemi leží cyklista,  kterému několik svědků nehody poskytovalo  první pomoc. Dále uvedl, že před nárazem neviděl žádná světla a proto je přesvědčen, že cyklista nebyl osvětlen.

Vyšetřování této tragické dopravní nehody stále pokračuje.

V souvislosti s touto nehodou  připomínáme !

Věcí každého účastníka silničního provozu, a tím bezesporu je i cyklista, je chovat
se tak, aby neohrozil ostatní účastníky silničního provozu a zároveň i sebe.  Zejména v tuto roční dobu,  kdy je brzy tma, tvoří se mlhy , a špatná viditelnost je na denním pořádku.

– Používáme sice termín „povinná výbava", ale tato povinnost má zajistit cyklistovi bezpečnou jízdu a viditelnost na silnici.

– Dvě na sobě nezávislé účinné brzdy s odstupňovatelným ovládáním brzdného účinku. Jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou.

– Často zapomínané zaslepení volných konců trubek
řídítek. Je to proto, aby vás při pádu otevřený konec řidítek nezranil.

– Stejně tak i zakončení ovládacích páček brzd, volných konců řídítek, páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany obaleny materiálem pohlcujícím energii.

– Matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené.

Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by narušovaly bezpečnost jízdy.

Přední a zadní odrazky

– Jízdní kolo musí být vybaveno zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností. Je dána i velikost odrazky, která nesmí být menší než 2000 mm2. Odrazka nebo světlo musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250 – 900 mm nad rovinou vozovky. Cyklista může místo zadní odrazky použít i odrazové materiály umístěné na oděvu či obuvi cyklisty.

-Stejné parametry jako pro zadní odrazku platí i pro přední odrazku. Rozdíl je pouze v tom, že přední odrazka musí být bílé barvy a musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky
předního kola u stojícího kola.

Odrazky oranžové barvy

– Těmito odrazkami musí být vybaveny pedály na obou stranách. Tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti. Cyklisté si často neuvědomují to,
že právě pohyb pedálů s odrazkami za snížené viditelnosti upozorňuje řidiče na jejich přítomnost na silnici.

– Další častou chybou cyklistů jsou chybějící odrazky oranžové barvy na paprscích předního nebo zadního kola.  Tyto odrazky opět upozorňují řidiče, kteří přijíždějí k cyklistovi z boku. Vyhláška však jedním dechem dodává, že tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.
Nespoléhejte na jednu plochu reflexního materiálu na vaší bundě. Zde platí pravidlo „čím více, tím lépe".

Jízdní kola za snížené viditelnosti

– Mezi tím, co pravidla pro odrazky platí neustále, pravidla pro světla se týkají cyklistů jedoucích za snížené viditelnosti. Prvním základní povinnou výbavou je světlomet svítícím dopředu bílým světlem. V
dnešní době jsou na trhu velice výkonné světlomety. Cyklisté při jejich použití nesmí zapomenout na správné nasměrování paprsku světla. Nesmí totiž oslnit ostatní účastníky provozu. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem.

– Druhý prvkem, na který nesmí cyklisté za snížené viditelnosti zapomenout, je zadní svítilna červené barvy. Podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky. Často je dneska zadní svítilna zaměňována za svítilnu přerušovaným světlem červené barvy.

Dalším ustanovením vyhlášky je napájení světel. To musí svou kapacitou zajistit svítivost po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení.